A l'actualitat estem rodejats d'aparells tecnològics (telèfons mòbils, tabletes, ordinadors, ..., i fins i tot electrodomèstics) capaços de rebre una sèrie d'ordres per part de l'usuari que són capaços d'executar, com per exemple: Programar la calefacció d'una casa per tal que es posi en funcionament quan nosaltres li diem, tot i no estar presents; fer càlculs senzills; o simplement entretenir-nos jugant al Candy Crash. Totes aquestes accions i moltes més, es poden fer perquè al darrere hi ha un programa que ha dissenyat un desenvolupador informàtic. En aquesta unitat anem a entendre quin és el procés de creació d'un programa informàtic, quina és la seva estructura bàsica, i ho posarem en pràctica elaborant, amb Scratch, els nostres primers programes.
Per tal de treballar aquesta unitat combinarem l'ús del llibre de text, la plataforma GDrive, programes editors d'esquemes en línia, com Gliffy (l'enllaç dels quals pots trobar al Symbaloo de Tecno i més, a la barra de la dreta) i una suscripció a l'editor en línia d'Scratch.
Per tal d'anar bé en el desenvolupament de la unitat, et deixo un detall ordenat de les tasques que anirem desenvolupant.
SESSIÓ 1
Preparació de les carpetes i del document amb el qual treballarem. Segueix les següents instruccions:- Obre GDrive:
- Crea una carpeta anomenada TECNO2_NOM_COGNOM.
- Comparteix aquesta carpeta amb la professora.
- A l’interior d’aquesta carpeta, crea una altra carpeta anomenada PROGRAMACIÓ
- Dintre de la carpeta PROGRAMACIÓ, crea un document anomenat "UNITAT 6. INTRODUCCIÓ A LA PROGRAMACIÓ".
- Posa el mateix nom del document, com a títol i crea una portada "xula".
SESSIÓ 2
En aquesta sessió, anem a endinsan-nos en el món de la programació. Per tant, estigues molt atent/a les explicacions de la professora, perquè un cop finalitze. hauràs de:
- Copia, amb llapis i paper, l'algorisme dissenyat i analitzat per la professora. Guarda bé aquest esquema, perquè el necessitaràs durant la propera sessió
- En finalitzar el punt anterior, obre el document que vares crear en la sessió anterior (INTRODUCCIÓ A LA PROGRAMACIÓ)
- En el full següent a la portada, comença el teu treball copiant les definicions d"Algorisme" (pàgina 112) i Programa Informàtic" (pàgina 113). Remarca cadacuna de les deficnicions amb un requadre que ressalti, amb un farcit de color clar, no massa cridaner, i una línia de color per al contorn.
- Si et resta temps, pots començar amb la primera activitat de la següent sessió.
SESSIÓ3
En aquesta sessió ens enregistrarem en una eina d'edició d'esquemes en línea, i reproduïrem l'algorisme que varem analitzar durant la sessió anterior. Per fer-ho, seguirem els següents pasos:
- Escull una de les eines d'esquemes en línea, del recull de Symbaloo, i enregistrat en ella.
- Paaral·lelament, obre el Document de GoogleDrive i Crea, a continuació d'on et vares quedar, una taula similar a la següent, per tal de recordar quinaeina has escollit, el teu usuari i la teva contrasenya.
- A l'eina d'edició, elabora l'algorisme en versió digital. No t'oblides d'anar desant la informació cada 5 o 10 minuts.
- Un cop acabes, descarrega l'algorisme creat en format d'imatge (*.jpc, *.bmp...), i insereix-lo al teu treball, on prèviament hauràs de posar de títol "EXEMPLE D'ALGORISME: JOC DE LA BOLA QUE REBOTA I TRENCA VIDRES"
SESSIÓ 4
Avui continuarem practicant amb els algorismes, però aquesta vegada els aneu a dissenyar vosaltres. Per fer-ho, segueix les següents instruccions:
- Al teu treball, en el document Gdrive, copia l'enunciat de l'exercici "PRACTICA I EXPERIMENTA", de la pàgina 112 del llibre.
- Resol l'exercici utilitzant l'editor d'esquemes en línea o amb les eines de dibuix que et facilitat l'editor de documents de GDrive.
SESSIÓ 5
Avui fem una primera presa de contacte amb Scratch, l'eina que utilitzarem per a programar.
- En primer lloc ens hem d'enregistrar a Scratch.
- Farem una ullada, en gran grup i amb l'ajuda de la professora, de la interfície de l'eina Scratch.
- En acabar, predrem un primer contacte executant els exercicis 8 i 9 de la pàgina 118. Per tal de poder-los presentar en el nostre treball (document de GDrive), caldrà que:
- Copiem al document de GDrive l'enunciat dels respectius exercicis, i com a resposta, fem una captura de pantalla de l'eina Scratch, un cop finalitzat l'exercici, per tal de demostrar que l'hem fet.
SESSIÓ 6
Escolta l'explicació de la professora i a continuació:
- Fes el "PRACTICA I EXPERIMENTA" de la pàgina 120 del llibre. Tin en compte que són dos exercicis, en el primer cal excutar les ordres que et proposen, i un segon de lliure creació, seguint les característiques de la programació seqüencial.
- Comparteix tots dos programes per tal que siguin públics.
- En acabar els exercicis:
- Copia la definició d'estructura seqüencial al teu dossier (tens la definició a la pàgina 119 del llibre)
- I a continuació, copia l'enunciat del pràctica i experimenta, i tot seguit, l'enllaç de compartició, per tal que pugui ser fàcilment trobat i avaluat per la professora.
SESSIÓ 7
Avui aprendrem què son les estructures repetitives o iteratives.
Escolta l'explicació de la professora., i a continuació:
Exemple A (Sense Iteració)
Exemple B (Amb Iteració)
Escolta l'explicació de la professora., i a continuació:
- Fes l'exemple 1 de la pàgina 121. Tin en compte que després s'ha de fer un nou exercici, modificant i ampliant el primer.
- Un cop finalitzats, comparteix els programes per tal de fer-los públics.
- Per tal de lliurar la feina, igual que en la sessió anterior, al teu dossier:
- Copia la definició d'"estructura repetititva o iterativa" (pàgina 120)
- Copia l'enunciat de l'exercici que has fet i com a resposta, l'enllaç de l'aplicació un cop finalitzada.
SESSIÓ 8
Avui analitzarem i crearem estructures condicionals. Un cop finalitzada l'explicació de la professora:
- Al teu dossier,copia la definició d'"Estructura Condicional", utilitzant les mateixes característiques de format que en les anteriors ocasions.
- A l'eina Scratch, fes els exercicis 14 i 15 de la pàgina 122. Per tal de lliurar-los a la professora, segueix el procediment de sempre:
- Comparteix-los per fer-los públics
- Copia l'enunciat al teu dossier i com a resposta enganxa l'enlla´de l'aplicació
SESSIÓ 9
Un cop analitzades totes les estructures, anem a posar-nos a prova realitzant un senzill programa.
- Amb l'eina Scratch, fer el "POSA'T A PROVA" de la pàgina 125 del llibre.
- Un cop finalitzat, lliura'l al teu dossier, copiant com a enunciat "POSA'T A PROVA" i lliurant a continuació l'enllaç de compartició.
SESSIÓ 10
Finalitzem la unitat. Avui cal que finalitzis els exercicis que tinguis pendents i que revisis el contingut i la presentació final del dossier.
Si et sobra temps, pots continuar practicant amb els exercicis d'ampliació.
EXERCICIS D'AMPLIACIÓ
Aquests exercicis NO són de lliurament obligatori, però serviran per pujar nota de cara al final del trimestre. Caldrà anar executant-los al final del dossier. És a dir, tot i que es poden anar fent en el temps que us sobre de cada sessió, cal afegir-los sempre en un full a part, d'arrere del dossier principal, amb el títol "ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ". Son les següents:
- Exercicis 2 i 4 (pàgina 113)
- Exercici 10 (pàgina 118)
- Exercicis 16 i 17 (pàgina 122)
- Exercicis 8, 9 i 10(pàgina 127)
- Anima el teu nom amb scratch
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada